CÍLE A ZPŮSOBY POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
POSLÁNÍ ZAŘÍZENÍ
Sociální služby Domu pokojného stáří sv. Anny Velká Bystřice (dále jen domova) jsou určeny seniorům, kteří
vzhledem ke snížené soběstačnosti v základních životních dovednostech již nemohou objektivně setrvat ve
svém přirozeném prostředí.
Domov formou rezidenčních (pobytových) služeb své klienty podporuje ve stáří tak, aby mohli v novém
prostředí domova žít způsobem, který jim vyhovuje, co možná nejvíce odpovídá životu v původním přirozeném
prostředí, ale neomezuje svobodu a potřeby ostatních uživatelů.
CÍLE
- důstojný a vzhledem ke zdravotní situaci a jejich přání přiměřeně aktivní život
- kompenzace důsledků nepříznivé životní situace a zdravotního stavu uživatele
- udržení nebo podpora při obnovení přirozených sociálních vazeb
- naplnění osobních cílů stanovených v individuálních plánech uživatele
ZÁSADY POSKYTOVANÉ SOCIÁLNÍ SLUŽBY
Individuální přístup – Těžiště zájmu domova je v člověku jako jednotlivci. Přednost má
vztah klienta a zařízení (popř. pracovníka) před skupinovým pojetím.
Podpora k samostatnosti a nezávislosti uživatele – nastavení individuálního poměru mezi
péčí a podporou
Začlenění (integrace) klienta do společnosti tak, aby zůstal součástí místního společenství
(předcházení nebo odstranění sociálního vyloučení).
Zapojení příbuzných, místních organizací a institucí do činnosti domova (např. společné
zájmové aktivity, realizace individuálních plánů uživatelů)
Respektování potřeb a přání klienta – v individuálním plánu je stanoven osobní cíl uživatele
(služba však má pouze nahradit handicap, ne přepečovávat). Respektování sebepoškozujícího jednání (např.
odmítnutí diety, léků, atd.) musí předcházet úplná informace o důsledcích takového konání a následný podpis
reversu.
Partnerství – uživatel a poskytovatel služby (personál domova) jsou partnery
Kvalita služby– uživatel si kupuje službu a má nárok na její kvalitu, kontrolu kvality,
kterou ověřuje Inspekce kvality soc.služeb
Rovnost bez diskriminace
respekt, úcta k staršímu člověku– k jeho názorům, postojům, zkušenostem, moudrosti a
přesvědčení.
Zachování důstojnosti
Dodržování práv – Je to garance, že klient obdrží, co se mu slíbí a co je
stanoveno
Spravedlnost – V domově platí zásada stejného přístupu vůči všem klientům. Cílem není
omezovat, ale pouze stanovovat mantinely, v nichž se klient i pracovník může pohybovat s jasně
stanovenými následky, které z porušení pravidel plynou